در مقاله قبلی در مورد نحوه آموزش به کودکان زیر 5 سال راهنماییهایی داشتیم. در اینجا نحوه آموزش نقاشی به کودکان 5 تا 8 سال را یاد می گیریم…
به کودک بیاموزید تا آنچه را میبیند نقاشی کند.
حدود 5 سالگی میتوان آموزش نقاشی کردن مشاهدات را آغاز کرد. در این مرحله باید به کودک بیاموزید به جای کشیدن تصورات خود از اشیا، آنچه را که میبیند نقاشی کند. برای شروع به کودک بیاموزید که به نقاشیهای خود بهعنوان یک تمرین نگاه کند. به او بگویید «تو داری یک نوع نقاشی جدید را یاد میگیری که نیاز به تمرین زیادی دارد و هرچقدر که بخواهی میتوانی تمرین کنی.»
برای کودکان چندین کاغذ و مداد تهیه کنید و آنها را به استفاده نکردن از پاک کن ترغیب کنید.
به آنها بگویید که میتوانند یک نقاشی را بارها و بارها بکشند و بعد از تمام شدن نقاشی میتوانند خطوط اشتباه را پاک کنند.
کودک را وادار به نقاشی از مشاهدات نکنید.
اجبار باعث دلسردی کودک شده و یادگیری او را متوقف میسازد. به کودک اجازه دهید تا انواع دیگر نقاشی را نیز تجربه کند؛ نظیر نقاشی برپایه داستانسرایی و تخیلات، نقاشی انتزاعی یا نقاشیهای احساسی.
کشیدن اشیا جدید را به کودک بیاموزید.
حدود 5 یا 6 سالگی زمان پرورش الگوبرداری و طراحی است. به جای آموزش نقاشی از چیزهایی که قبلا یاد گرفتهاند مثل خانه، حیوانات خانگی یا درختان بهتر است اجازه دهید کودکان چیزی را بکشند که هرگز قبلا نقاشی نکردهاند. با این کار مانع تکرار عادتهای پیشین میشوید و در عین حال کودک مجبور به کنار گذاشتن آنچه قبلا یاد گرفته نیست بنابراین خسته نمیشود.
مشاهده اشکال را تمرین کنید.
برای کودک توضیح دهید که او تنها یک طرف جسم را میبیند و نقاشی میکند. او را همانجایی که برای نقاشی کردن مینشیند، بنشانید و انگشت خود را دور جسمی که کودک میبیند بکشید. از کودک بخواهید تا همان کار را انجام دهد و انگشت خود را دور تا دور جسم بکشد. سپس از او بخواهید تا همان شکل را در هوا با انگشت بکشد. این کار را میتواند با انگشت و یا با مداد انجام دهد.
بدون نگاه کردن به کاغذ نقاشی بکشید.
کودک را تشویق کنید تا همانطور که به جسم نگاه میکند نقاشی بکشد. کاغذی به شکل مربع روی مداد، بالای قسمتی که در دست میگیرد، بچسبانید تا کودک نتواند خطی را که میکشد ببیند. در ابتدا فقط خطوط تمرینی کشیده و هر قسمت از شکل را جداگانه نقاشی کند. پس از تمرین خطوط، بگذارید کودک تمام شکل را بکشد. کاغذ خطوط تمرینی را جایی قرار دهید که برای تمرین بیشتر و مراجعه به آن در دسترس باشد. به کودک بگویید که بدون اینکه به کاغذ نگاه کند نقاشی بکشد. بگذارید کودک پس از اینکه کشیدن یک خط را تمام کرد به کاغذ نگاه کرده و روند نقاشی را بررسی کند، اما او را تشویق کنید تا کمتر این کار را انجام دهد.
با نظارت کردن و سوال پرسیدن کودک را هدایت کنید.
درست مثل کاری که برای کودکان کوچک تر انجام میدادید، از آنها سوالات باز بپرسید اما بهجای پرسیدن اینکه چه تصوری داشتی باید بپرسید چه چیزی دیدی. سوالاتی مانند «کدام طرف جسم روشنتر است و کدام سوی آن تاریک تر؟ نور کجا دچار شکست شده؟» درباره خطوط و زاویههایی که با هم میسازند نظر داده و کودک را تشویق به یافتن جزئیات بیشتر کنید. مثلا بگویید «میبینم برای گل یک ساقه منحنی خوبی کشیدی و انتهای آن در خاک فرو رفته .آیا در انتهای ساقه بخشهای کوچکتری میبینی؟ بهم بگو هر کدام کجا شروع شده و کجا تمام میشود. از نشان دادن نقاشی خود به کودک بپرهیزید و روی کاغذ او نقاشی نکنید. درست است که کودک با تقلید خیلی چیزها را یاد میگیرد اما نقاشی از آن دسته نیست.
در هر جلسه آموزش نقاشی تنها از یک وسیله استفاده کنید.
به کودک این امکان را بدهید تا از وسایل نقاشی مختلف استفاده کند. کودکان 5 تا 8 سال معمولا از مداد بیشتر استفاده میکنند چون میتوانند با آن سایه روشن بزنند. وسایل مختلف را به آنها معرفی کنید و بگذارید تجربه کنند. از عباراتی همانند «خب، اول با مداد رنگی نقاشی میکنیم و بعد با آبرنگ» استفاده کنید.
یک کتاب درست کنید.
کودک در این سن از داستان سراییهایی که مربوط به نقاشیهایش است لذت میبرد. حتی ممکن است برای طولانیتر کردن داستانش، نقاشیهای دنباله دار و سریالی بکشد. آنها را تشویق کنید تا با نقاشیهایشان کتابهای کوچکی درست کنند. به آنها کمک کنید تا این کتابها را با نخ و سوزن یا گیره کاغذ به هم متصل کنند. وقتی که کتاب آماده شد آن را در قفسه کتابها قرار دهید.
ادامه دارد….
مطالب مرتبط : آموزش نقاشی به کودکان 9 تا 11 ساله ، آموزش نقاشی به کودکان زیر 5 سال